Monty Python for Teaching Pragmatic Awareness

Page No.: 
35
Writer(s): 
Scott Gardner, Okayama University

 

Pragmatic competence is an important aspect of language learning, since native speakers seem less forgiving of L2 learners’ pragmatic failures than they are of lapses in grammar or vocabulary (Crandall & Basturkmen, 2004). This paper demonstrates how two TV shows (Monty Python’s Flying Circus and Fawlty Towers) can be used to humorously illustrate pragmatic (in)competence. Selected scenes demonstrate—through characters’ miscommunication—the Cooperative Principle of Grice (1975) and the concept of register. While these communication breakdowns are intended as entertainment for TV audiences, for language learners they may have additional benefits: first, by drawing attention to communication rules that speakers take for granted in L1 and thus may not pay attention to in L2; second, by allowing learners to engage in language play for both education and amusement; third, by impressing upon learners the fact that meaning negotiation is a burden all participants carry, native and nonnative speakers alike.

ネイティブスピーカーが、L2学習者の文法や語彙などの間違いに比べ語用論的な誤りに対する許容度が低い傾向があるため、語用論的能力は言語学習の大切な一部とされている。本研究では、 英国のテレビ番組のスキットを活用し、語用論的能力をユーモラスに示していく。登場人物間の会話が困難なスキットを選択し、GriceのCooperative Principleとレジスタの概念を示す。この様なコミュニケーションブレークダウンはテレビ番組のエンターテインメント性として意図されているが、言語学習者にとってはさらに以下の利点が付加される。まず、L1での会話中当然のこととしているため、L2で話す際気付かないルールに注意を向けさせることができる。学習者は学習と娯楽を兼ね備えた「言葉遊び」に取り組むことができる。最後に、母語話者、非母語話者を問わず、会話における意味を交渉する責任を学習者に印象づけることある。

 
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